អារម្ភកថា
សួស្ដី!
ប្រិយមិត្តអ្នកសិក្សា ទាំងអស់គ្នា ជាទីគោរព និងជាទីស្មេហាយើងខ្ញុំទាំងអស់គ្នាជា
និស្សិតនៃសាកលវិទ្យាល័យ ឯកទេស នៃកម្ពុជា
បានរៀបចំសៀវភៅនេះ ជាសមិទ្ធផលដំបូងរបស់យើងទាំងអស់គ្នា
ដែលកំពុងសិក្សាថ្នាក់បរិញ្ញាបត្រ ឆ្នាំមូលដ្ឋាន ជំនាន់ទី ១៦ ។
ខ្លឹមសារសំខាន់ៗនៃសៀវភៅនេះបានធ្វើអោយមានការយល់ដឹងអំពីរការរៀបចំគោលការណ៍ដែលទាក់ទិនពីររបៀបរបបនៃការរស់ក្នុងសង្គមមួយដោយប្រកាន់ភ្ជាប់នូវអ្វីៗដែលត្រឹមត្រូវវាសចាក់ពីរអំពើរដែលមិនគួរគប្បីទាំងអស់ការដែលបុគ្គលម្នាក់ៗបានប្រព្រឹត្តិកន្លងមក
ជួយអោយការធ្វើអ្វីៗមានភាពត្រឹមត្រូវ និងប្រកបដោយគុណធម៌ផ្ជាប់ខ្លួន ។
យើងសង្ឃឹមនិងជឿជាក់ថាប្រិយមិត្តអ្នកសិក្សាដែលចង់ក្លាយជាបុគ្គលមួយរូបដែលមានគតិបណ្ឌិត
និងមានការយល់ដឹងអំពីររបៀបរបបរស់នៅក្នុងសង្គមមួយ និងសូមអោយទទួលបានលទ្ធផលល្អប្រសើរពីការអានសៀវភៅនេះ។
យើងខ្ញុំសូមថ្លែអំណរអរគុណជាមុន
ហើយនិងរងចាំទទួលរាល់ការរិះគន់ដើម្បីស្ថាបនារបស់ប្រិយមិត្តអ្នកសិក្សាដោយក្ដីរីករាយ ។
ឈ្មោះនិងហត្ថលេខាសមាជិកក្រុម
១. ណុប ពៅ (IT) ២. ឡេន សាវិន (IT) ៣. ចាន់ សុវណ្ណ ( )
៤. ហាវ ចាន់ (IT) ៥.
នង ពៅដានី (KH) ៦. ឃិន ចាន់ដានី (KH)
៧. ម៉ុប សុបាលី ( ) ៨.
គង់ សៅឡាវ ( ) ៩. អ៊ុង សីលា (KH)
១០. ឈាន ជីវិន (KH) ១១. សាយ សុខអេម ( )
សូមអរគុណ!
សេចក្ដីថ្លែងអំណរគុណ
សូមថ្លែអំណរគុណយ៉ាងជ្រាវជ្រៅអស់ពីរចិត្ត
និងសូមជូនពរចំពោះ លោកឪពុក និង អ្នកម្ដាយ ដែលបានចិញ្ចឹមបីបាច់ថែរក្សារូបកូនតាំងពីរកំណរកំណើត
រហូតប្រសូតចេញដោយរូបសម្បត្តិសមរម្យជាមនុស្សដែលសង្គមរាប់អានហើយលោកទាំងពីរខិតខំប្រឹងប្រែងណាស់ដើម្បីអោយកូនបានសិក្សាតាំងពីថ្នាក់មតេយ្យរហូតមក
និងថែមទាំងបានផ្ដល់ឱកាសអោយកូនបន្តការសិក្សាថ្នាក់ឧត្តមសិក្សាទៀតដោយតស៊ូទ្រាំលំបាកខ្លួនឯងអោយតែកូនបានចេះដឹង
។
សូមថ្លែងអំណរគុណយ៉ាងជ្រាវជ្រៅចំពោះសាកលវិទ្យាល័យ
ឯកទេស នៃកម្ពុជា
ដែលបានផ្ដល់ចំណេះដឹងនិងឯកសារមួយចំនួនសំរាប់ពួកយើងជានិស្សិតទាំងអស់គ្នាជាពិសេសថ្លែងអំណរគុណចំពោះសាស្រ្ដចារ្យ
ជឿន សារ៉ាន់ ដែលបានបង្រៀនមុខវិជ្ចា ទស្សនវិជ្ជា ហើយបានផ្ដល់ឱកាសអោយយើងទាំងអស់គ្នាចូលរួមនិងបង្កើតសៀវភៅនេះឡើង
។
ហេតុដូច្នេះក្នុងនាមយើងជាកូនជាកូនសិស្សសូមជូនពរជ័យសេរីសួស្ដីចូលមានដល់លោកទាំងពីរ
អោយទទួលបាននូវសេចក្ដីសុខសេចក្ដីចម្រើនជន្មាយុយឺនយូ និងសូមអោយលោកមានសុខភាពល្អ
និងជៀសវាងនូវជំងឺផ្សេងៗទាំងឡាយដែលចង់មកបៀតបៀនលោកអោយរលាយបាត់ទៅ ។
សូមជូនពរនិងថ្លែងអំណរគុណយ៉ាងជ្រាវជ្រៅអស់ពីរបេះដូង!
មាតិកា
អារម្ភកថា ទំព័រ
សេចក្ដីថ្លៃងអំណរគុណ
ជំពួកទី
១ សេចក្ដីផ្ដើម..........................................................................................................១
១.១ លំនាំបញ្ហា.........................................................................................................១
១.២ ចំណោទបញ្ហា...................................................................................................១
១.៣ គោលបំណង.....................................................................................................១
ជំពូកទី
២ រំលឹកទ្រឹស្ដី...................................................................................................................២ ២.១ និយមន័យ.............................................................................................................២
២.២ គុណធម៌ក្នុងគ្រួសារ..........................................................................................២
២.៣ គុណធម៌ក្នុងអាជីពការងារ................................................................................៣
២.៤ គុណធម៌ក្នុងសាលារៀន....................................................................................៤
២.៥ គុណធម៌ក្នុងសាសនា........................................................................................៦
២.៦ គុណធម៌ក្នុងសង្គមជាតិ....................................................................................៧
ជំពួកទី
៣ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌នៅក្នុងសង្គមបច្ចុប្បន្ន.........................................៨
៣.១ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌នោក្នុងគ្រូសារ..............................................................៨
៣.២ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងអាជីពការងារ..........................................................៨
៣.៣ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងសាលារៀន.............................................................៨
៣.៤ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងសាសនា.................................................................៩
៣.៥ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងសង្គម.....................................................................៩
៣.៦ ទ្រឹស្ដីអ្នកប្រាជ្ញ..................................................................................................៩
៣.៧ ការដឹកនាំជីវិតប្រកបដោយគុណធម៌...............................................................១០
ជំពួកទី
៤ សមិទ្ធផល និងរបកគំហើយ.......................................................................១១
៤.១ ភាពខ្លាំង........................................................................................................១១
៤.២ ភាពខ្សោយ....................................................................................................១១
៤.៣ ឱកាស...........................................................................................................១២
៤.៤ ការគំរាមគំហែង.......................................................................................១២
៤.៤ ការគំរាមគំហែង.......................................................................................១២
៤.៥ សមិទ្ធផល.....................................................................................................១២
៤.៦ ការរំពឹងទុក...................................................................................................១៣
ជំពួកទី
៥ សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន..........................................................................................១៤
៥.១ សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន.............................................................................................១៤
ឯកសារយោង
ជំពួកទី ១
សេចក្ដីផ្ដើម
១.១ លំនាំបញ្ហា
ក្នុងសង្គមសព្វថ្ងៃមានបុគ្គលមួយចំនួនតែងប្រព្រឹត្តិអ្វីៗ
ដែលខុសពីច្បាប់ទំលាប់របស់ខ្លួនស្ដែងអោយយើងឃើញតាមរយៈការបញ្ចេញអាកប្បកិរិយាឬកពាដោយមិនមានភាពសមរម្យ
ប្រកមទៅដោយភាពអសីលធម៌ ធ្វើឱ្យខ្លួនឯងជាមនុស្សគ្មានការអប់រំ
គ្មានទំលៀមទំលាប់ប្រពៃណីរបស់ខ្លួន ។
កាលណាមនុស្សគ្មានសុជីវធម៌
គុណធម៌ក្នុងខ្លួនហើយនៅទីកន្លែងណា ទីកន្លែងនោះរមែងតែងតែជួបគ្រោះឧបសគ្គ
មានភាពរញ៉េរញៃ មានភាពវឹកវរ ដែលពុំអាចគណនាបាន។
១.២ ចំណោទបញ្ហា
Ø ក្នុងនាមយើងជាបុគ្គលមួយរូបតើយើងត្រូវធ្វើយ៉ាងណា
?
Ø តើយើងមានវិធានការយ៉ាងណា
ដើម្បីទប់ស្កាត់និងបញ្ហានេះ ?
១.៣ គោលបំណង
សៀវភៅនេះពិតជាមានសារៈសំខាន់ណាស់សំរាប់បង្ហាញផ្លូវមនុស្សគ្រប់រូបអោយចេះគិតពិចារណាថ្លឹងថ្លៃងនិងជួយបញ្ជាក់ស្មារតីរបស់មនុស្សអោយពួកគេស្គាល់ពីភាពល្អអាក្រក់របស់ពួកគេក្នុងការប្រព្រឹត្តិអ្វីមួយ
។
មិនតែប៉ុណ្ណោះចង់ណែនាំពួកគេអោយចេះប្រើប្រាស់ពេលវេលារបស់ពួកគេទៅប្រព្រឹត្តិអ្វីៗ
ដែលល្អៗមានកាស្រឡាញ់យោគយល់អធ្យាស្រ័យអោយគ្នាទៅវិញទៅមកត្រូវចេះរូបរួមសាមគ្គីជំនះគ្រប់បែបយ៉ាងបញ្ចេញអោយអស់ពីសមត្ថភាពដោយមានសន្តានចិត្តស្មោះសរដោយភ្ជាប់ទៅជាមួយភាពទំនួលខុសត្រូវ
និងគុណធម៌ជាប់ខ្លួនផងដែរ ។
ជំពួកទី ២
រំលឹកទ្រឹស្ដី
២.១ និយមន័យ
គុណធម៌ -ច្បាប់នៃដំណើរធ្វើឱ្យកើនឡើងទៅ១០ . ១០ទៅ២០ ។
-ច្បាប់ ឫ សភាវៈដែលកើតសេចក្ដីសុខចំរើន និងរុងរឿង ។
-ច្បាប់ស្ដីពីការគោរពតបស្នង
ឫច្បាប់ដែលបង្ហាញពីការសងនូវសេចក្ដីល្អដែលជំពាក់គេ ។
-ច្បាប់ដែលមានតំលៃ ( កុសលតំលៃ ) គួរនឹក គួររំពឹងដល់ ។
-ធម៌ទាំងឡាយណាដែលអប់រំទូន្មានព្រានប្រដៅមនុស្សអោយប្រព្រឹត្តិអំពើល្អដាក់ក្នុងខ្លួន
ចេះដឹងគុណចេះតមស្នងនិងជាច្បាប់ដែលមនុស្សម្នាក់ប្រាថ្នាដាក់ក្នុងខ្លួន
ដើម្បីដឹកនាំខ្លួនទៅរកសេចក្ដីល្អ សេចក្ដីរីកចំរើនជឿនលឿន ។
២.២ គុណធម៌ក្នុងគ្រួសារ
គ្រួសារមួយអាចមានសុភមង្គលទៅបាន
ដោយសសារតែសមាជិកគ្រប់រូបចេះស្រឡាញ់យល់ចិត្តគ្នា ។ ប៉ុន្តែបើគ្រួសារមួយគ្មានការស្រឡាញ់ការយោគយល់អធ្យាស្រ័យគ្នាគុណធម៌រវាងគ្នានិងគ្នាគ្រួសារនោះតែងតែជួបប្រទះនឹងការឈ្លោះទាស់ទែង
លែងលះគ្នាដោយប្រការណាមួយ ដែលអាចធ្វើទៅបាន។
ដើម្បីឈានទៅដល់គ្រួសារមួយមានសុភមង្គលសមាជិកក្នុងក្រុមគ្រួសារត្រូវចេះគោរពស្រឡាញ់និងមានគុណធម៌រវាងគ្នាគឹ៖
ក/ ស្វាមីត្រូវមានគុណធម៌ចំពោះភរិយា
ដូចជា៖
Ø ធ្វើការរកលុយផ្គត់ផ្គង់គ្រួសារ
Ø មិនដើរលេងផ្ដេះផ្ដាស
Ø ស្រឡាញថែរក្សាភរិយា
Ø ការពារលើកតំកើនភរិយា
Ø ស្រឡាញ់ស្មោះមួយនិងមួយជាមួយភរិយា
Ø ចេះជួយកិច្ចការងាភរិយាដែលអាចជួយបាន
Ø គោរពអធ្យាស្រ័យដល់ភរិយា
Ø ស្រឡាញ់ញាតិមិត្តខាងភរិយា
Ø ស្រឡាញ់ឪពុកម្ដាយភរិយា ។
ខ/ ភរិយាត្រូវមានគុណធម៌ចំពោះស្វាមី
Ø ចាត់ចែងការងារក្នុងផ្ទះ
Ø រៀបចំលុយកាក់បានល្អ
Ø បំរើស្វាមីដិតដល់
Ø ការពារកត្តិយសស្វាមី
Ø ស្មោះស្ម័គ្រចិត្តមិនក្បត់ចិត្តស្វាមី
Ø មិនប្រមាថមើលងាយស្វាមី
Ø មិនប្រច័ណ្ឌខុសបែបបទ
Ø ចេះស្រឡាញ់ឪពុកម្ដាយខាងស្វាមី
Ø គោរពស្រឡាញ់ស្វាមី
គ/ ចំពោះកូនត្រូវមានគុណធម៌ចំពោះឪពុកម្ដាយ
v ចិញ្ចឹមបីបាចគាត់នៅពេលគាត់ឈឺស្កាត់ចាស់ជរា
v ស្ដាប់ពាក្យទូន្មាន
v រក្សាវង្សត្រកូន
កត្តិយស កេរមតកគ្រួសារ
v ធ្វើខ្លួនជាកូនល្អ
។
ជាការពិតណាស់បើសមាជិកគ្រួសាម្នាក់ៗអាចធ្វើវាបានគ្រប់ចំនុចនោះគ្រួសាររបស់ពួកគេតែងតែជួបសេចក្ដីសុខសុភមង្គលគ្រប់ពេលវេលាមិនមានការឈ្លោះប្រកែកគ្នា
ប្រពន្ធមិនមើលងាយប្ដី ឯប្ដីមិនមើលងាយប្រពន្ធ មិនមានការរើសអើងគ្នានិងគ្នា។
២.៣ គុណធម៌ក្នុងអាជីបការងារ
នៅក្នុងសង្គមមួយមនុស្សម្នាក់ៗតែងតែមានការងារធ្វើខុសៗគ្នាមិនថាការងារនោះទាបខ្ពស់ក៏ដោយក៏ពួកគេមានការសប្បាយចិត្តរីករាយក្នុងការធ្វើដោយមិនរុញរាបញ្ចេញអស់ពីសមត្ថភាពដែលពួកគេអាចធ្វើទៅបាន។
ជាឧទាហរណ៍នៅក្នុងអង្គភាពរឹក្រុមហ៊ុនមួយតែងតែមានប្រធាននិងបុគ្គលិកដើម្បីអោយក្រុមហ៊ុនរឺអង្គភាពមួយជោគជ័យសំរេចទៅបានលុះតែបុគ្គលិកនិងប្រធានត្រូវយល់ចិត្តនិងមានសីលលធម៌
គុណធម៌រវាងគ្នានិងគ្នា ។
ក/ ចំពោះប្រធានត្រូវមានគុណធម៌ទៅបុគ្គលិកត្រង់
Ø ចាត់ចែងការងារឱ្យបុគ្គលិកធ្វើតាមសមត្ថភាពនិងជំនាញរៀងៗខ្លួន
Ø ចេះស្រឡាញ់គោរពទៅលើបុគ្គលិក
Ø មានភាពទទួលខុសត្រូវ
Ø មិនលំអៀងចំពោះបុគ្គលិកនីមួយៗ
Ø មិនកេញប្រវ័ញប្រាក់ខែបុគ្គលិក
Ø មិនពុករលួយ
Ø មានសុជីវធម៌ថ្លៃថ្លូរ
Ø ប្រើកាយវាចាដោយក្ដីសប្បុរស
Ø ចេះឱ្យតំលៃបុគ្គលិក
ខ/ ចំពោះបុគ្គលិកត្រូវមានគុណធម៌លើប្រធានរបស់ខ្លួនត្រង់
Ø គោរពស្រឡាញ់រាប់អាន
Ø មានភាពទទួលខុសត្រូវទៅលើកំហុសអ្វីដែលខ្លួនបានប្រព្រឹត្តិ
Ø ប្រើកាយវាចារទន់ភ្លន់
Ø ខិតខំធ្វើការងារ
Ø យកគំនិតល្អៗដែលប្រធានប្រាប់
Ø មកធ្វើការងារទៀងទាត់
Ø មិនធ្វើឱ្យប្រធានពិបាករឿងអ្វីមួយចំពោះយើង
Ø មិនធ្វើឱ្យប្រធានបាត់បង់កិត្តិយស
២.៤ គុណធម៌ក្នុងសាលារៀន
ក្នុងយុគសម័យកាលនេះប្រទេសមួយចំនួនមានការរីកចំរើនខ្លាំងដោយសារតែពូកគេមានធនធានមនុស្សជាច្រើននិងមានចំណេះដឹងទូលំទូលាយគឺបានការផ្ដើមចេញពីការសិក្សានៅសាលារៀន។
យើងដឹងស្រាប់ហើយថាសាលារៀនគីជាឃ្លាំងដែលផ្ទុកទៅដោយចំណេះដឹងគ្រប់បែបយ៉ាងបុគ្គលដែលចេះដឹងភាគច្រើនបានមកពីការបង្ហាត់បង្រៀនរបស់លោកគ្រូ
អ្នកគ្រូដែលខិតខំអប់រំទូន្មានអស់ពីលទ្ធភាពដែលខ្លួនមាន។ ទន្ទឹមនិងនោះលោកមិនលំអៀងនិងមានគុណធម៌ចំពោះសិស្សគឺត្រង់ថា
៖
v ទូន្មានព្រានប្រដៅឱ្យប្រព្រឹត្តិអ្វីៗដែលល្អ
v ផ្ទេរចំនេះដឹងអស់ពីសមត្ថភាពដោយមិនលាក់លៀម
v ស្រឡាញ់សិស្សស្មើគ្នា
v មានការយោគយល់អធ្យាស្រ័យដល់សិស្សនីមួយៗ
v ទុកសិស្សដូចជាកូន
v មិនលំអៀងទៅលើសិស្សណាម្នាក់
v ការពារលើកតំកើនសិស្ស
v បង្ហាញផ្លូវល្អៗដល់សិស្ស
ប៉ុន្មានចំណុចនេះជាគុណធម៌ដ៏មានតំលៃរបស់គាត់។
ក្នុងនាមយើងជាសិស្សម្នាក់ៗយើងត្រូវមានគុណធម៌ចំពោះពួកគាត់ដោយចំណុច ៨ យ៉ាង ៖
§ ស្ដាប់ពាក្យទូន្មានរបស់គាត់
§ ទទួលយកចំណេះដឹងពីគាត់ដែលបាបង្រៀន
§ ធ្វើចរឹត
រឹកពាឱ្យសមរម្យ
§ គិតពិចារណាពាក្យដែលគាត់បានអប់រំ
§ ធ្វើជាគំរូល្អដល់សិស្សដទៃ
§ ក្រោកឈរនៃដំណើរចេញ
ចូលរបស់គាត់
§ ស្រឡាញ់រាប់អាន
គោរពគាត់
§ យកចំណេះដឹងដែលគាត់បង្រៀនទៅប្រកបរបចិញ្ចឹមជីវិតឱ្យត្រឹមត្រូវតាមកន្លងធម៌
និងមិនមានផលលំបាកដល់អ្នកដទៃ និងសង្គម ។
២.៥ គុណធម៌ក្នុងសាសនា
ក្នុងសតវត្សទី២១ភាពរីកចំរើននៃបច្ចេកវិទ្យាបានធ្វើអោយមនុស្សមានការងាយស្រូលណាស់ក្នុងការប្រើប្រាស់វត្ថុថ្មីៗនិងទំនើបក្នុងជីវភាពប្រចាំថ្ងៃ។យើងដឹងច្បាស់ថាវិទ្យាសាស្រ្ដមានសារៈប្រយោជន៍ជាច្រើនសំរាប់យើងប៉ុន្តែបើមនុស្សយកវិទ្យាសាស្រ្ដទៅប្រើការក្នុងផ្លូវអាក្រក់ណាមួយ
វាក៏អាចបំផ្លាញជីវិត អាយុមនុស្សផងដែរ ។
ជាការពិតណាស់វិទ្យាសាស្រ្ដគឺមិនអាចដើរតែឯងដោយគ្មានសាសនាបានទេបានព្រោះថាសាសនាគឺជាផ្លូវមួយសំរាប់ដឹកនាំមនុស្សអោយចេះគោរស្រឡាញ់គ្នាដោយប្រើកាយវាចារចិត្តល្អសប្បុរសមានសុជីវធម៌រវាងគ្នានិងគ្នា។
ទន្ទឹមនិងនេះសាសនាមានតួនាទីសំខាន់ណាស់ក្នុងការព្រានប្រដៅមនុស្សអោយប្រព្រឹត្តិ
អ្វីៗដែលល្អត្រឹមត្រូវថ្លៃថ្នូរវាសចាកនៃអំពើដែលអាក្រក់ទាំងអស់ដែលមនុស្សប្រព្រឹត្តិសព្វថ្ងៃ
។
ហេតុដូច្នេះហើយមនុស្សគ្រប់រូបត្រូវចេះគោរពប្រតិបត្តិតាមឱវាទរបស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធជាម្ចាស់ព្រះអង្គទ្រង់បានត្រាស់សម្ដែងនៅធម៌ដែលជាសេចក្ដិល្អចេះមានមេត្តាធម៌ឱ្យគ្នាទៅវិញទៅមកដែលជាដំបូលមានប្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះពុទ្ធសាសនានិងផ្ដល់តំលៃនិងមានគុណធម៌ចំពោះសាសនាត្រង់ចំណុចដូចជា
៖
Ø គោរពដោយកាយវិចារចិត្ត
Ø ត្រូវដើរតាមគន្លងធម៌
Ø ត្រូវចេះលើកតំកើនសាសនា
Ø ប្រកាន់ព្រហ្មវិហារធម៌
មេត្តា ករុណា មុទិតា ឧបេក្ខា
Ø ជួយថែរក្សា
និងផ្គត់ផ្គង់ការកសាង
Ø ត្រូវមានទសពិធរាជធម៌
Ø ជួយផ្សព្វផ្សាយ
និងណែនាំមនុស្សជំនាន់ក្រោយ
សរុបសេចក្ដីមកសាសនាពិតជាផ្ដល់តំលៃនិងគុណប្រយោជន៍ច្រើនណាស់សំរាប់មនុស្សវាអាចជួយឱ្យមនុស្សមានសេចក្ដីស្ងប់
រំងាប់ ទោសៈ លោភៈ មោហៈ និងជួយប្រទេសឱ្យមានសេចក្ដីសុខសន្តិភាពផងដែរ។ដូច្នេះយើងត្រូវមានការគោរពនិងជួយថែរក្សាការពារសាសនាឱ្យសមជាបុគ្គលដែលមាន
វិចារណញ្ញាណក្នុងខ្លួន ។
២.៦ គុណធម៌ក្នុងសង្គមជាតិ
ជាការពិតណាស់មនុស្សម្នាក់ៗមិនអាចរស់នៅតែងឯកឯងបានទេត្រូវមានការប្រាស្រ័យទាក់ទងចាប់ពីពីរនាក់ឡើងទៅដើម្បីបង្កើតបានជាសង្គមមួយ។
ចំណុចដែលផ្ដោតសំខានជាងគេក្នុងការមានគុណធម៌ចំពោះសង្គមគឺត្រង់កាផ្ដើមចេញពីការធ្វើជាពលរដ្ឋល្អ
ព្រោះថាពលរដ្ឋល្អគឺជាអ្នកផ្ដល់សេវាដ៏មានតំលៃចំពោះសង្គមបំពេញករណីកិច្ចជាឆ្នាំជាអ្នកថែរក្សាការពារសង្គម។
ដើម្បីបង្កើតសង្គមមួយដែលល្អគឺចាំបាច់ត្រូវកសាងខ្លួនឱ្យទៅជាពលរដ្ឋល្អជាមុន។
មនុស្សម្នាក់ៗតែងតែចង់ក្លាយជាពលរដ្ឋល្អក្នុងសង្គមមួយ
ដូច្នេះហើយតើពួកគេធ្លាប់សួរខ្លួនឯងថារស់នៅក្នុងសង្គមមួយតើខ្លួនបានធ្វើអ្វីនិងផ្ដល់អ្វីខ្លះដែលមានប្រយោជន៍ដល់សង្គមរបស់ខ្លួនតែមិនត្រូវសូរថាតើសង្គបានធ្វើនិងផ្ដល់អ្វីខ្លះដែលមានប្រយោជន៍ដល់ខ្លួននោះទេ
។
ដូច្នេះការធ្វើជាពលរដ្ឋល្អជាចំណុចមួយដ៍សំខាន់សំរាប់សង្គមមួយបើមនស្សម្នាក់ៗរស់នៅប្រកបដោយគុណធម៌
និងសីលធម៌ល្អនោះសង្គមជាតិនោះនិងមានភាពរីកចំរើន និងល្អប្រសើរ ។
ជំពូកទី
៣ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌នៅក្នុងសង្គមបច្ចុប្បន្ន
៣.១ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌នៅក្នុងគ្រួសារ
នៅក្នុងសង្គមបច្ចុប្បន្នមានមនុស្សមួយចំនួនបានអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌បានល្អនិងចេះជួយគ្នាក្នុងគ្រាមានអាសន្ន
ចេះយោកយល់គ្នាចេះអព្យាស្រ័យគ្នាចេះស្រឡាញ់ទៅវិញទៅមក
ដូចក្នុងគ្រូសារមួយបើចងមានសុភមង្គលទៅបានត្រូវតែចេះស្រឡាញ់គ្នា យល់ចិត្តគ្នា ភរិយាចេះយល់ចិត្តស្វាមី
ឯស្វាមីចេះយល់ចិត្តប្រភរិយា ស្រឡាញ់គ្នាស្មោះមួយនិងមួយមិនក្បត់ចិត្តគ្នា
នៅក្នុងសង្គមបច្ចុប្បយើងឃើញហើយថាមានគ្រូសារមួយចំនួនដែលមិនបានអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងជីវិតប្រចាំថ្ងៃតែងតែជួបនៅឧបសគ្គមានការឈ្លោះប្រកែចលេងលះគ្នាបែកបាក់គ្រួសារ
ហើយតែងមានវិបត្តិផ្លូវចិត្តជាមិនខាន់។
៣.២ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងអាជីពការងារ
នៅក្នុងសង្គមបច្ចុប្បន្នមានក្រុមហ៊ុននិងសហគ្រាសមូយចំនូនដែលមិនបានអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌គឺថាមិនបានចេះស្រឡាញ់យកចិត្តទុកដាក់ទៅបុគ្គលិក
ហើយបុគ្គលិកក៏មិនបានយកចិត្ត
និងស្រឡាញ់ទៅប្រធានក្រុមហ៊ុនចិងហើយបណ្ដាលឱ្យមានការថ្នាំងថ្នាក់ចិត្តគ្នានិងគ្នា
មិនទុកចិត្តគ្នាថៅកែមិនទុកបុគ្គលិកៗមិនទុកចិត្តថៅកែបណ្ដាលឱ្យមានភាពអន្តរាយនិងមានការកេញប្រវ៉ាញបោកប្រាស់គ្នានិងគ្នា។
ហើយមានក្រុមហ៊ុន និងសហគ្រាសមួយចំនួនទៀតដែលបានអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌
ចេះស្រឡាញ់បុគ្គលិកចេះឱ្យតំលៃបុគ្គលិកមិនបោកប្រាស់បុគ្គលិល
ហើយបុគ្គលិកចេះស្រឡាញ់គោរពប្រធានមកធ្វើការងារទៀងម៉ោង ធ្វើឱ្យក្រុមហ៊ុននិងសហគ្រាសនោះមានភាពរីកចម្រើនលូតលាស់ល្អប្រសើរកាន់តែ។
៣.៣ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងសាលារៀន
យើងដឹងហើយថាបើសាលារៀនមួយមិនមានគុណធម៌ទាំងសិស្សទាំងគ្រូនោះសាលារៀននិងមានភាពស្វាហាបក្នុងសិក្សាគឺបើសិស្សមិនបានគោរពគ្រូមិនយកចិត្តទុកក្នុងការសិក្សា
មិនគោរពម៉ោងសិក្សា និងមិនគោរពច្បាប់សាលានោះបណ្ដាលឱ្យមានភាពរញ៉េរញ៉ាញ
និងធ្វើឱ្យសង្គមខ្វះអ្នកចេះដឹង ។ ហើយគ្រូមិនមានភាពពេញលេញជាគ្រូដែលកូនសិស្សគួរយកគំរូតាមនោះទេក៏ជាបញ្ហាមួយដែតក្នុងសាលនិងសង្គមបច្ចុប្បន្ន
ដូច្នេះហើយយើងជាសិស្សត្រូវមានភាពចេះដឹងចេះគោរពច្បាប់ផ្ទៃក្នុងរបស់សាលា
និងគោរពការសិក្សាគោរពការងាររបស់លោកដាក់ឱ្យនិងចេះឱ្យតំលៃគ្រូ
និងមិនឡូលាក្នុងពេលសិក្សាទើបបានជាសិស្សល្អម្នាក់នៅក្នុងសាលា
ហើយគ្រូក៏ចេះស្រឡាញ់មិនលំអៀងស្រឡាញ់សិស្សស្មើៗគ្នា ។
៣.៤ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងសាសនា
យើងដឹងហើយថានៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជាបច្ចុប្បន្នមានប្រជាជនជាង
៩០% ជាអ្នកកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនាចិងយើងបានដឹងយើថាសាសនាបានផ្ដល់ប្រយោជន៍អ្វីខ្លះដល់ខ្លួនយើង
និងសង្គមជាតិរបស់យើងដូច្នេះហើយក្នុងនាមយើងជាពុទ្ធសាសនិកត្រូវធ្វើយ៉ាងដើមតបស្នងនិងរក្សាព្រះពុទ្ធសាសនាឱ្យបានគង់វង់ល្អប្រសើរ
។
ដូច្នេះយើងត្រូវមានគុណធម៌ក្នុងខ្លួនចេះគោរពស្រឡាញ់ប្រតិបត្តិតាមពាក្យព្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ
និងចេះថែរក្សាព្រះពុទ្ធសាសនាឱ្យបានល្អ ។
៤.៥ ការអនុវត្តទ្រឹស្ដីគុណធម៌ក្នុងសង្គម
យើងដឹងហើយថានៅក្នងសង្គមមួយបើមនុស្សម្នាក់ៗគ្មានគុណធម៌ក្នុងនោះសង្គមនោះនិងមានភាពរញេរញ៉ៃគ្មានសន្ដាប់ធ្នាប់
និងភាពឆក់ផ្លន់កាប់សម្លាប់គ្នាជាក់ជាមិនខាន ដូច្នេះហើយក្នុងនាមយើងជាប្រជាពលរដ្ឋត្រូវមានគុណធម៌ក្នុងនិងធ្វើជាពលរដ្ឋល្អម្នាក់និងជាពលរដ្ឋដ៏គំរូសម្រាប់អ្នកដទែយកគំរូតាមនិងចេះស្រឡាញ់គ្នាចេះអព្យាស្រ័យគ្នា
ចេះជួយគ្នាក្នុងគ្រាមានអសន្តិ
ដូច្នេះហើយសង្គមនោះមានភាពសុខសាន្តទៅបាននិងមានសន្ដាប់ធ្នាប់ល្អ។
៣.៦ ទ្រឹស្ដីខុងជឺ
តាមរយៈការផលិតចេញនូវគំនិតថ្មីទ្រឺស្ដីថ្មីបន្ថែមទៅលើអ្វីដែលយើងមានកន្លងមកក្នុងការយកមកដឹកនាំការអនុវត្តធ្វើកំនែទម្រង់ផ្លាស់ប្ដូរនិងមានការអភិវឌ្ឍន៍ការរស់នៅរបស់មនុស្សគឺជាតំលៃមួយដែលទាញចេញពីសមត្ថភាពលទ្ធភាពរបស់បុគ្គលដែលមានការគិតបែបប្រឌិតញ្ញាណប្រកបដោយ
តថភាពនៃករមានចំណោះដឹងក្នុងការបង្កើតរបបគំហើញនិងទស្សនដែលមានបង្គប់ទៅដោយការអប់រំទូន្មានទៅដល់មនុស្សឱ្យយកសេចក្ដីល្អមកដាក់ក្នុងខ្លួន។ជាឧទាហរណ៍អ្នកប្រាជ្ញបុរាណចិនម្នាក់ឈ្មោះលោកខុងជឺលោកជាអ្នកប្រាជ្ញចិនដំបូង
ដែលមានមនុស្សទូទៅទទួលស្គាល់លោកជាបុគ្គលមួយរូបដែលមានគំនិតច្នៃប្រឌិតមានបញ្ញាញាណនិងជាបុគ្គលដែលដែលប្រកបទៅដោយគុណធម៌ក្នុងខ្លួនត្រង់ថាលោកសុខចិត្តយកស្រីម៉ុងគោលម្នាក់ធ្វើប្រពន្ធទាំងនាងមានរូបអាក្រក់
ហើយឆ្កូតលីលាទៀតមិនតែប៉ុណ្ណោះលោកបានបង្ហាត់បង្រៀននាងសព្វគ្រប់បែបយ៉ាង
ប៉ុន្តែនៅពេលប្រពន្ធគាត់បានទៅកែសម្រស់នៅប្រទេសខ្លួនវិញដើម្បីលោកស្មានថានាងរត់ចោលលោកៗបានពោលថា
៖



ចំពោះពាក្យស្លោកទាំងបីនេះពិតជាមានន័យទូលំទូលាយណាស់សំរាប់អប់រំមនុស្សឱ្យមានសីលធម៌គុណធម៌រវាងគ្នានិងគ្នា
។
៣.៧ ការដឹកនាំជីវិតប្រកបដោយគុណធម៌
ការដឹកនាំជីវិតប្រកបដោយគុណធម៌មាន៥ជំហានសំរាប់ដើរទៅរសេចក្ដីសុខ
និងធ្វើឱ្យខ្លួនឯងមានគុណល្អប្រសើរ ។
1.
ការស្គាល់ខ្លួនឯង
2.
ប្រកាន់នូវភាពអត់ទ្រាំចំពោះការងារដែលយើធ្វើអ្វីមួយ
3.
មានវប្បធម៌ក្នុងកាចែករំលែក
4.
ដឹកនាំជីវិតតាមមាគ៌ាវិចារណញាញដោយយកទ្រឹស្ដីអ្នកប្រាជ្ញណាមួយមកធ្វើជាមគ្គុទេស
5.
គិតពិចារណាឱ្យបានល្អិតល្អន់
និងឱ្យចេះមានភាពបត់បែនតាមកាលៈទេស ។
ជំពូកទី ៤ របកគំហើញ និង
សមិទ្ធផល
៤.១ ភាពខ្លាំង
ចំណុចដែលបង្ហាញថាមានភាពខ្លាំងត្រង់៖
o
អប់រំមនុស្សឱ្យប្រព្រឹត្តិតែអំពើល្អ
o
ឱ្យមនុស្សមានសីលធម៌ សុជីវធម៌
ជាពិសេសគុណធម៌
o
ឱ្យមនុស្សចេះដឹងគុណនិងការតបស្នង
o
ឱ្យស្គាល់ពីភាពមានតំលៃរបស់អ្នកនៅជុំវិញខ្លួន
o
ឱ្យស្គាល់នូវសេចក្ដីល្អអាក្រក់ត្រឹមត្រូវ
o
ឱ្យស្គាល់នូវកាតព្វកិច្ច
ភារកិច្ចរបស់ខ្លួន
o
ឱ្យមានចិត្តល្អ ចេះលះបង់គំនិតអាត្មានិយម
o
គិតអ្វីឱ្យចេះពិចារណាឱ្យបានល្អិតល្អន់
o
ឱ្យមានភាពបត់បែនតាមកាលៈទេសៈ
o
ឱ្យមានគុណធម៌ដាក់ក្នុងខ្លួន
៤.២ ភាពខ្សោយ
ចំណុចដែលបង្ហាញថាមានភាពខ្សោយត្រង់ៈ
v មនុស្សមិនឱ្យតំលៃរវាងគ្នានិងគ្នា
v មនុស្សមានលោភៈ
ទោសៈ មោហៈក្នុងខ្លួន
v មានគំនុំក្នុងចិត្តដែលមិនបង្ហាញឱ្យនរណាម្នាក់បានដឹង
v មានការរើសអើងចំពោះគ្នា
v ការប្រកាន់វណ្ណៈទ្រព្យធន
v ច្រណែនឈ្នានីសគ្នា
v គ្មានការយោគយល់អធ្យាស្រ័យ
v បំបិតសេរីភាពរបស់មនុស្ស
v គ្មានការទំនាក់ទំនងគ្នាគ្មានគុណធម៌ក្នុងខ្លួន
៤.៣ ឱកាស
សំរាប់ឱកាសវិញគឺពិតជាមានច្រើនសំរាប់ឱ្យមនុស្សប្រព្រឹត្តិតាមដូចទៅ
៖
F គិតពិចារណាឡើងវិញចំពោះការប្រព្រឹត្តិខុសកាលពីមុខ
F ត្រូវមានអាកប្បកិរិយាត្រឹមត្រូវឱ្យសមជាកូនខ្មែរម្នាក់
F បំបាត់ការរើសអើងប្រកាន់វណ្ណៈ
F ចេះវិភាគថ្លឹងថ្លែងពិចារណាឱ្យបានល្អិតល្អន់
F បង្ហាញមនុស្សឱ្យចេះមានការស្រឡាញ់គ្នារូបរួមសាមគ្គីគ្នា
F ភាពមានតំលៃនៃការមានគុណធម៌ចំពោះគ្នា
F បំបាត់ទំនាស់ទាស់ទែង
F បង្ហាញឱ្យស្គាល់នៃភាពមានមេត្តាករុណា
F តម្រង់ទិសមនុស្សឱ្យមានភាពទំនួលខុសត្រូវ
F ដឹកនាំមនុស្សទៅរកភាពជោគជ័យ
៤.៤ ការគំរាមគំហែង
សំរាប់ការគំរាមគំហែងក៏មានមួយចំនួនដែរ៖
v មនុស្សដោះស្រាយបញ្ហាអ្វីមួយភាគច្រើនប្រើដោយហឹង្សា
v មនុស្សខ្លះប្រើសំដីមិនពិរោះទៅកាន់នរណាម្នាក់
(ពិសេសអ្នកមានទ្រព្យសម្បត្តិ)
v ឥលូវមាអាវុធទំនើបៗច្រើនណាស់ហើយខ្លាចតែមនុស្សប្រើវាដោយគ្មានគុណធម៌នោះទេ។
៤.៥ សមិទ្ធផល
តាមរយៈការចងក្រងសៀវភៅនេះវាពិតជាផ្ដល់សារៈសំខាន់សំរាប់មនុស្សគ្រប់រូបព្រោះថាវាបានណែនាំមនុស្សទៅរកភាពត្រឹមត្រូវដើម្បីចង្អុលបង្ហាញផ្លូវជីវិតប្រកបដោយសច្ចភាពទៅក្នុងតថភាពរបស់មនុស្ស
។ យើងដឹងថាសុភមង្គរបស់មនុស្សម្នាក់គឺត្រូវដឹកនាំជីវិតប្រកបដោយគុណធម៌ហើយគុណធម៌ត្រូវផ្អែកលើពុទ្ធិ។
ជីវិត សុភាព វិបុលភាព សេចក្ដីស្លាប់ ការឈឺចាប់
និងភាពទីទ័លក្រគឺមិនអាចប៉ះពាល់ទៅដល់សុភមង្គលរបស់មនុស្សដែលមានគុណធម៌និងពុទ្ធិមនុស្ស
។
បុគ្គលដែលមានគុណធម៌ជាបុគ្គលមួយរូបដែលឃើញខុសថាខុសឃើញត្រូវថាត្រូវ
និងមានទំនួលខុសត្រូវក្នុងការប្រព្រឹត្តិអ្វីមួយដោយលក្ខណៈល្អក៏ដោយអាក្រក់ក៏ដោយ។ ជារួមមកគុណធម៌ពិតជាផ្ដល់សារៈសំខាន់ណាស់ក្នុងការជួយទ្រទ្រង់សង្គមមនុស្សឱ្យរស់នៅប្រកបដោសណ្ដាប់ធ្នាប់
ចេះគោរពគ្នាទៅវិញទៅមកចេះអត់ឱនឱ្យគ្នានិងចេះជួយគ្នាក្នុងគ្រាមានអាសន្ន
ដូចនេះយើងជាបុគ្គលមួយរូបដែលមានកាតព្វកិច្ចសំខាន់ក្នុងប្រទេសជាតិត្រូវប្រកាន់ភ្ជាប់នូវគុណធម៌ដាក់ក្នុងខ្លួនឱ្យបានគ្រប់ៗគ្នា
។
៤.៦ ការរំពឹងទុក
យើងសង្ឃឹមទុកថាសៀវភៅដែលក្រុមយើងខ្ញុំទាំងអស់គ្នាបានតាក់តែងមកនេះនិងជួយមនុស្សឱ្យមានគំនិតពិចារណាប្រកបដោយពុទ្ធិក្នុងការធ្វើអ្វីៗ
ជួយឱ្យពួកគេមានអាកប្បកិរិយាថ្លៃថ្លូរ សុភាពរាបសា មានគុណធម៌ មានសុជីវធម៌
កតញ្ញូតាធម៌ ក្នុងការរស់នៅក្នុងជីវភាពប្រចាំថ្ងៃរបស់ពួកគេ ។
ចំណុសំខាន់បំផុតគឺជួយបង្កើតចរន្តស្មារតីចិត្តគំនិតដែលកំពុងធ្វើដំណើរលិចស្រឹមបន្តិចម្ដងៗនៅក្នុងជម្រៅតណ្ហា
លោភៈ ទោសៈ មោហៈ
និងអវិជ្ជារបស់មនុស្សជាចុងក្រោយសូមឱ្យអ្នកដែលមានសគុណធម៌សីលធម៌ទាំងអស់សូមជួយតម្រង់ផ្លូវរបស់មនុស្សឱ្យដើរក្នុងមាគ៌ាដែលត្រឹមត្រូវ
កុសលប្របកដោយភាពមានមេត្តាធម៌ចំពោះគ្នា ។
ជំពូកទី ៥ សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន
៥.១ ការសន្និដ្ឋាន
ខ្លឹមសារមេរៀនទាំងអស់នៅក្នុងសៀវភៅនេះពិតជាមានអត្ថប្រយោជន៍និងជាជំនួយស្មារតីមនុស្សគ្រប់រូបក្នុងជីវភាពប្រចាំថ្ងៃ។មិនតែប៉ុណ្ណោះសៀវភៅនេះទាមទារឱ្យខ្លួនយើងម្នាក់ៗឈានទៅរកអ្វីដែលល្អ
អ្វីដែលប្រសើរបំផុតដូចជា៖
Ø ចេះដឹងគុណចំពោះអ្នកណាម្នាក់
Ø មានសីលធម៌
សុជីវធម៌ជាពិសេសមានគុណធម៌នៅក្នុងខ្លួន
Ø លះបង់អំពើរមិនល្អដែលយើងបានប្រព្រឹត្តិ
Ø ផ្លាស់ប្ដូរចិត្តគំនិតរបស់មនុស្ស
Ø គិតពិចារណាដោយប្រើសតិសម្បជញ្ញៈ
Ø លះបង់គំនិតអាត្មានិយម
Ø ជាផ្លូវសំរាប់ទ្រោះទ្រាយឱ្យមនុស្សដើរទៅរកសេចក្ដីសុខសុភមង្គលដែលមនុស្សម្នាក់ប្រាថ្នាចង់បាន
Ø ជាចំណុចដឹងដែលបង្កប់នូវអត្ថន័យល្អៗសំរាប់កូនខ្មែរយកមកធ្វើមេរៀនជីវិត
។
ឯកសារយោង
យើងបារៀបចំចងក្រសៀវភៅនេះបានដោយមានឯកសារយោងខ្លះដូចជា៖
F សៀវភៅទស្សនៈវិជ្ជា
( ការគិត : មនុស្ស និងច្បាប់សង្គម ) របស់លោក ប៉ាន់
វុត្ថា
F ឯកសាររបស់សាស្រ្ដាចារ្យនៅ
Cambodian
University For Specialties
F
ឯកសារគម្ពីព្រះត្រែបិដក
No comments:
Post a Comment